Israel 23

Gavriel Eskel.

Israel-raportti 67

4.2.2020

Gavriel Eskel

Olen jo vuosia lukenut Gavriel Eskelin Israeliin liittyviä asiallisia ja mielenkiintoisia kirjoituksia.

Olisin halunnut haastatella Gavrielia jo viime matkani yhteydessä v. 2018, mutta luovuin ajatuksesta, koska hänen poikansa Markku kertoi isänsä kuulon huonontuneen siinä määrin, että haastattelua olisi ollut vaikeaa tehdä.

Päätin kuitenkin tällä matkallani tehdä raportin Gavrielista siten, että lähetin hänelle sähköpostitse kysymyksiä, joihin sain vastauksia.

Nyt jo 86-vuotias Gavriel Eskel muutti perheineen v. 1997 Israeliin, jossa hän asuu lähellä Jerusalemia olevassa Maoz Zionissa. Syyksi Gavriel on kertonut omilla sivuillaan, että hän halusi ”päästä lähemmäs tuota outoa kansaa, jonka ihmisjärjen ja kokemuksen mukaan olisi jo pitänyt sulautua kansojen mereen ja hävitä olemasta”.

Gavriel alkoi tutkia Raamattua sen ensi lehdiltä lähtien, jonka tuloksena syntyi kirja “Israel, Jumalan ja saatanan voimien välissä”.

Sen lisäksi Gavriel on kirjoittanut vuodesta 2000 lähtien sivustoillaan Israel Update ja Gavriblog uutisia ja kommentteja Israelista, koska hän tajusi jo varhain Suomen Israelia koskevan tiedottamisen kovin köykäiseksi ja tarkoituksellisen yksipuoliseksi. Sen sijaan Gavriel on halunnut levittää oikeaa ja luotettavaa tietoa Israelista.

Aluksi Gavriel kirjoitti viikon jokaisena arkipäivänä, nykyään kolmesti viikossa. Gavriel kerää artikkeliensa aiheet eri lähteistä, kuten Jerusalem Post, Israel National News, Ynet News, Haaretz, Debka, World Net Daily, Joel’s Trumpet ja Steve Guayle.

Israelin ja USAn suhteista Gavriel sanoo näin: ” Israelissa on havaittu, että Israelin ja USA:n tapahtumat ovat yhteydessä toisiinsa siten, että miten USA:n hallitus suhtautuu Israeliin, se näkyy pian USA:n tilanteissa. Presidentti Trumpia on verrattu Persian hallitsijaan Kyyrokseen, joka antoi juutalaisten palata kotimaahansa rakentamaan Jerusalemia ja sen toista Temppeliä. Trump on tehnyt paljon Israelin kansan hyväksi, ja jatkaa sitä, mutta hänellä on kotimaassaan vahva vastustus Demokraattien taholta, jotka vihaavat häntä aidosti ja pyrkivät poistamaan hänet. Puhutaan jopa Trumpin teloittamisesta lokakuuhun mennessä. Se lienee osa Uuden maailmanjärjestyksen (NWO) ja Demokraattien toimintasuunnitelmaa, jota Trump tuli sekoittamaan.”

Lopuksi Gavriel Eskel toteaa: ”Minun päiväni ovat täysin Taivaan Isäni käsissä, ja jatkan niin kauan kuin Hän katsoo sen sopivan Hänen aikatauluunsa, vaikka tämä haurastunut savimalja osoittaakin rappeutumista monin tavoin. Suomi on ja tulee olemaan aina syvällä sydämessäni. Siksi olen suurella surulla seurannut moraalin ja eettisten arvojen polkemista.”

Linkki Israel Updaten sivustoon: http://israelupdate.achlak.net/.

Linkki Gavriblog-sivustoon: http://israblockupdate.blogspot.com/.

Kuvassa Gavriel Eskel.

Supervakooja Avraham Dar.

Israel-raportti 66

3.2.2020

Avraham Dar - supervakooja

Raamatussa kerrotaan, miten Mooses lähetti vakoojia Kanaanin maahan ja myöhemmin myös Joosua antoi tiedustelijoille tehtäväksi tutkia Jerikoa ennen sinne tehtävää hyökkäystä.

Joten sopii hyvin, että minäkin kerron meidän aikamme Israelin vakoojista. Kirjoitin jo Eli Cohenista, ja tänään on vuorossa toinen huippuvakooja eli Avraham Dar, joka oli yksi Israelin tiedustelupalvelun uranuurtajia.

Avraham liittyi puolisotilaalliseen Palmah-järjestöön ollessaan vain 17-vuotias ja 25-vuotiaana hänestä tuli Israelin tiedustelupalvelun agentti.

Avraham Dar, joka kuoli äskettäin 94 vuoden iässä, ei ollut tyypillinen varjoissa viihtyvä kylmäverinen vakooja. Avraham oli hyvin eloisa ja hauska persoonallisuus, joka puhui sujuvasti viittä kieltä eli hepreaa, arabiaa, ranskaa, englantia ja espanjaa, joita hän oppi synnyinkaupunkinsa Jerusalemin monikielisessä ympäristössä.

Avraham ystävystyi jokaisen kohtaamansa ihmisen kanssa. Nämä ominaisuudet yhdessä Avrahamin luovan taidon kanssa selvitä mitä vaikeimmistakin tilanteista, pelastivat usein hänen henkensä. Avraham ei turvautunut koskaan operaatioissaan väkivaltaan. Sen sijaan hän keksi aina jonkin tarinan, jonka avulla hän keplotteli itsensä vapaaksi tukalista paikoista.

Avrahamin poika, elokuvaohjaaja Gidi Dar onkin sanonut: ”Isäni oli sydämeltään näyttelijä. Kukaan ei koskaan arvannut, että hän on vakooja. Isäni oli hyvin älykäs ja hän rakasti historiaa. Isä sopeutti käyttäytymisensä sen mukaan kenen kanssa hän puhui. Jos isä puhui arabin kanssa, hän käyttäytyi kuin arabit. Jos isä puhui englantilaisen kanssa, hän alkoi yhtäkkiä puhua ja liikkua brittien tapaan. Isäni tuli kaikkien kanssa erinomaisesti toimeen.
Isäni liikkui niin sulavasti yhdestä tilanteesta toiseen, että jotkut ovat kutsuneet häntä täydelliseksi vakoojaksi.”

Kuvassa supervakooja Avraham Dar.

 

 
Jerusalemin Narkis-katu 4:n kirkkokrakennus.

Israel-raportti 65

2.2.2020

Narkis-kadun seurakunnat

Jerusalemin Mordekai Narkis –kadun numerossa 4 sijaitsevassa Baptistitalossa kokoontuu nykyään kolme seurakuntaa: perjantaina venäläinen seurakunta Even Jisrael, lauantaina englanninkielinen, monikansallinen ja yhteiskristillinen seurakunta ja sunnuntaina Jerusalemin baptistiseurakunta.

Kävin eilen lauantaina yhteiskristillisessä kokouksessa ja tänään baptistien jumalanpalveluksessa.

Lauantain tilaisuudessa oli noin 50 ihmistä koolla eri puolilta maailmaa. Alussa kysyttiinkin ensikertalaisilta, mistä päin he ovat, jolloin minäkin pääsin kertomaan olevani Suomesta. Kokous oli aika tavanomainen eli ensin ylistyslauluja nuorisopastori Kimberly Lewisin johdolla ja sitten pastori Gary Alleyn puhe ja lopuksi ehtoollinen.

Sunnuntain tilaisuudessa oli myös noin 50 ihmistä koolla. Englanninkielisessä jumalanpalveluksessa oli enemmän perinteisiä aineksia mukana, kuten ylistyslaulujen lisäksi myös virsiä ja kolehtikin kerättiin. Pastori Joel McElreath piti puheen. Erikoisuuteena oli kesken kaiken tilanne, että ihmiset saivat tervehtiä toisiaan ja jutella keskenään jonkin aikaa. Täälläkin eri puolilta maailmaa tulleet vierailijat saivat kertoa, mistä maasta he ovat tulleet. Pastorille tuli kömmähdys, kun hän unohti mainita minut, vaikka ovella tavattiin, mitä hän tuli myöhemmin pyytämään anteeksi, mikä oli kauniisti tehty.

Narkis-kadun seurakunnan historia alkoi v. 1926, jolloin Amerikan Etelän baptistit ostivat Narkis-kadun ja Trumpeldor-kadun kulmauksesta tontin, jolle rakennettiin pieni talo ja v. 1933 isompi kirkkorakennus.

Seurakuntaa ovat paimentaneet vuosien mittaan eri pastorit, mutta pisimpään eli vuosina 1945-1986 seurakuntaa johti tri Robert Lindsey, kunnes vuodesta 1992 lähtien johdossa on ollut pastori Charles Kopp yhdessä em. Gary Alleyn kanssa.

Alkuaikoina baptistiseurakunnassa oli melko vähän väkeä, mutta 1970-luvulla Robert ja Margaret Lindsey täyttyivät Pyhällä Hengellä, jonka jälkeen seurakunnassa alkoivat karismaattiset lahjat toimia: sairaiden puolesta rukoiltiin ja monet parantuivat.

Kävin Patmos-ryhmän kanssa pastori Lindseyn johtamassa messiaaniskarismaattisessa seurakunnassa 17.10.1981. Oli mukava yllätys, kun puheenpitäjänä silloin olikin suomalainen pastori Risto Santala, joka puhui hepreaksi, mutta me kuulimme kuulokkeista puheen englanniksi tulkattuna. Muistiinpanojeni mukaan kuulijoita oli silloin paikalla 200.

Vuotta myöhemmin eli 8.10.1982 jotkut kiihkoilijat polttivat kirkon maan tasalle, mihin kansainvälinen mediakin kiinnitti huomiota.

Kaksi päivää myöhemmin pidettiin palaneella tontilla kokous, johon osallistui yli 600 ihmistä. Pastori Lindsey sanoi puheessaan: ”Olen rukoillut tulta, mutta en tällaista (yleisö nauroi äänekkäästi). Mutta tämä takaisku koituu meidän parhaaksemme. Nykyinen kokoustilamme on ollut meille liian pieni, joten kun tuhopolttaja nyt armollisesti poltti pienen kappelimme, me voimme rakentaa tilalle isomman kirkon.

Väkijoukko antoi heti 12 000 dollaria tarkoitukseen ja myöhemmin kerättiin maailmanlaajuisesti yli miljoona dollaria uuden pyhäkön rakentamiseksi, joka valmistui v. 1991. Sitä ennen seurakunta kokoontui yhdeksän vuoden ajan isossa teltassa.

Kuvassa Narkis-katu 4:n kirkkorakennus.

Mizrahijuutalaisia Damaskoksessa v. 1910.

Israel-raportti 64

1.2.2020

Mizrahijuutalaiset

Mizrahijuutalaiset on kolmas merkittävä juutalaisryhmä askenaasien ja sefardien lisäksi.

Mizrah merkitsee itää, joten nimitys viittaa Lähi-idän, Pohjois-Afrikan ja Keski-Aasian juutalaisiiin. Nykyään nimitystä mizrahi käytetään kuitenkin kaikista juutalaisista, jotka ovat kotoisin arabi- tai muslimienemmistöisiltä alueilta. Mizrahit puhuivat arabimaailmassa perinteisesti juutalaisarabiaa, joka on heprean ja arabian sekoitusta.

Uskonnollisessa mielessä mizrahijuutalaiset lasketaan usein samaan ryhmään sefardijuutalaisten kanssa, sillä he ovat omaksuneet jumalanpalveluselämäänsä sefardien tapoja.

Juutalaisten diaspora Israelin maan ulkopuolisessa Lähi-idässä alkoi jo 500-luvulla eKr. Babylonin vankeuden aikana.

Israelin valtion perustamisen jälkeen suurin osa mizrahijuutalaisista on arabi- ja muslimimaissa kasvaneen antisemitismin takia jättänyt alkuperäisen kotimaansa, joko vapaaehtoisesti tai pakotettuna ja muuttanut Israeliin, Ranskaan ja Yhdysvaltoihin.

Pienempiä mizrahijuutalaisten muuttoaaltoja Israeliin on ollut jo 1800-luvulta alkaen, esim. Jemenistä. Nykyisen Israelin väestöstä puolet on alkuperältään mizraheja eli noin neljä miljoonaa.

Mizrahijuutalaisten sopeutuminen pääosin askenaasien eli euroopanjuutalaisten luomaan israelilaiseen yhteiskuntaan oli aluksi vaikeaa erilaisten kulttuuritaustojen ja ennakkoluulojen takia. Muutamassa sukupolvessa erot ovat kuitenkin jonkin verran kaventuneet, ja tilalle on syntynyt uutta kaikille juutalaisille yhteistä israelilaista identiteettiä. Seka-avioliitot Israelin eri juutalaisryhmien välillä ovat myös auttaneet kulttuurin yhtenäistymisessä.

Mizraheilla on kuitenkin myös runsaasti omaa kulttuuriperinnettä, mm. omanlainen musiikkityyli (Muzika mizrahit), joka on hyvin suosittua Israelissa.

Kuvassa mizrahijuutalaisia Damaskoksessa v. 1910.

Sefardijuutalaisia USAn Seattlessa v. 1918.

Israel-raportti 63

31.1.2020

Sefardijuutalaiset

Sefardijuutalaiset on toiseksi merkittävin juutalaisten etnisistä ja kulttuurisista ryhmistä, joka muodostui alun perin Espanjan ja Portugalin alueilla. Sefardijuutalaisia on 2 300 000, mikä on 15-20 % koko juutalaisväestöstä. Yli puolet sefardiväestöstä kuoli natsi-Saksan keskitysleireillä Toisen maailmansodan aikana.

Nimi sefardi tulee Espanjaa tarkoittavasta heprean sanasta s'farád, joka esiintyy jo Vanhan Testamentin Obadjan kirjassa (jae 20): ”Jerusalemista Sefaradiin viedyt ottavat Negevin kaupungit.”

Kun islaminuskoiset maurit valloittivat 700-luvulla Espanjan, juutalaiset saivat harjoittaa uskontoaan vapaasti, ja alkoi niin kutsuttu espanjanjuutalaisen kulttuurin kulta-aika. Juutalaiset menestyivät muun muassa lääke- ja luonnontieteiden sekä filosofian parissa.

Sovussa eläneiden juutalaisten ja muslimien välit alkoivat kuitenkin kiristyä 1000-luvulla. Tilanne kärjistyi ensimmäistä kertaa Córdoban verilöylyssä v. 1066, kun muslimit tappoivat tuhansia juutalaisia.

Almohadien noustua valtaan juutalaisten olot kävivät tukaliksi ja monet muuttivat pohjoisempiin, kristittyjen hallitsemiin Espanjan osiin. Kristittyjen vallattua Espanjan eteläosatkin muslimeilta takaisin alettiin juutalaisia käännyttää kristinuskoon. Lopulta ne, jotka eivät kääntyneet, karkotettiin Espanjasta vuonna 1492, jolloin sefardit asettuivat Pohjois-Afrikkaan, Turkkiin, Kreikkaan, Ranskaan, Italiaan ja Alankomaihin.

Muslimimaiden yhteiskunnissa sefardeilla oli dhimmi-asema eli heitä kohdeltiin toisen luokan kansalaisina, mutta he saivat kuitenkin vapaasti harjoittaa uskontoaan. Euroopassa sefardit menestyivät ja vaurastuivat.

Ensimmäiset sefardit asettuivat Pohjois-Amerikkaan v. 1654. Sefardit muodostivat enemmistön Yhdysvaltojen juutalaisista 1800-luvun puoliväliin asti, mutta tilanne muuttui askenasijuutalaisten suurten muuttoaaltojen myötä.

Sefardien perinteinen kieli on ladino, eli niin kutsuttu juutalaisespanja. Ladinosta muodostui juutalaiskieli, kun sefardit karkotettiin Iberian niemimaalta. Kun sefardit jatkoivat espanjan kielen puhumista karkotusmaissaan ollen samalla eristyksissä espanjalaisista, alkoi ladino ajan myötä erottua muuttuvasta espanjan kielestä ja siihen jäi keskiaikaisen espanjan kielioppia ja sanastoa. Ladino on saanut runsaasti vaikutteita myös hepreasta, turkista, ranskasta, kreikasta, italiasta ja jiddishistä.

Israelin valtion perustamisen jälkeen suhtautuminen juutalaisiin muslimimaissa muuttui huomattavasti aiempaa kielteisemmäksi johtaen syrjimiseen ja jopa hengenvaaraan, jonka takia kymmeniä tuhansia Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän juutalaisia muutti 1950- ja 1960 –luvuilla Israeliin. Monien muslimimaiden hallitukset karkottivat juutalaiset pois ja pakottivat nämä luovuttamaan omaisuutensa, mistä johtunut köyhyys vaikutti sefardisiirtolaisten asemaan myös Israelissa, jossa he olivat yleensä askenaseja riippuvaisempia sosiaaliavustuksista ja asuivat aluksi leirimajoituksissa huonoissa oloissa.

Nykyisessä Israelissa sefardi-käsitettä käytetään usein myös useimmista Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän alueen juutalaisista johtuen näiden ryhmien käyttämästä jumalanpalveluksen sefardiittirituaalista, vaikka he eivät polveutuisikaan Espanjasta tai Portugalista karkotetuista juutalaisista.

Sefardijuutalaiset ovat geneettisesti hyvin läheisiä askenasijuutalaisten kanssa. Sefardien geeniperimästä 70 % on Lähi-idästä ja 30 % Euroopasta.

Kuten askenasit myös monet sefardit ovat kunnostautuneet tieteen (11 Nobel-palkittua), taiteen, uskonnon (Maimonides), filosofian (Baruch Spinoza) ja politiikan (Benjamin Netanyahu) aloilla. En mainitse enempää henkilöitä, koska he eivät ole Suomessa yleisesti tunnettuja.

Kuvassa sefardijuutalaisia USAn Seattlessa v. 1918.

Askenasijuutalaisia.

Israel-raportti 62

30.1.2020

Askenasijuutalaiset

Koska juutalaiset ovat lähes 2000 vuoden ajan asuneet ympäri maailmaa, on maantieteellisten ja kulttuuristen erojen takia syntynyt erilaisia juutalaisten alaryhmiä, kuten askenasijuutalaiset, sefardijuutalaiset, mizrahijuutalaiset, jemeniitit, georgianjuuutalaiset, Etiopian juutalaiset, buharanjuuutalaiset, Persian juutalaiset ja Intian neljä juutalaisryhmää Bene Israel, Bene Efraim, Bnei Manasse ja Kochin juutalaiset.

Teen oman raportin kolmesta ensimmäisestä ryhmästä. Aloitan suurimmasta ryhmästä eli askenasijuutalaisista, joiden osuus maailman juutalaisista on noin 80 %.

Askenasijuutalaiset ovat juutalaisia, joiden esi-isät muuttivat keskiseen Itä-Eurooppaan (Puola, Liettua, Böömi ja Määri) keskiajalla lähinnä Ranskasta ja Saksasta.

Askenasit eroavat muista juutalaisten ryhmistä muun muassa jumalanpalvelusrituaaliensa, kielensä ja heprean ääntämyksensä, lakiensa ja kulttuurinsa osalta. Talmudilla on ollut suuri merkitys askenaseille verrattuna muihin juutalaisryhmiin. Myös ulkonäkö on monilla askenaseilla vaaleampi ja eurooppalaisempi kuin muilla juutalaisryhmillä, koska vuosisatojen aikana on tapahtunut jonkin verran geneettistä sekoittumista.

Äidinkielenään he ovat perinteisesti puhuneet jiddishiä eli juutalaissaksaa aina 1900-luvun puoliväliin asti, mutta sen jälkeen askenasien enemmistö on siirtynyt puhumaan asuinmaansa pääkieltä kuten englantia, venäjää, hepreaa tai Suomessa suomea.

Viime aikoina askenasien ja muiden juutalaisten erot ovat vähentyneet, sillä askenasit ja sefardijuutalaiset elävät nykyisin samoilla alueilla.

Sen verran voisi sanoa nimityksen historiasta, että Askenas oli Ensimmäisen Mooseksen kirjan mukaan Nooan pojan Jafetin pojan Gomerin poika. Juutalaiset alkoivat keskiajalla käyttää Askenas-nimeä Saksasta ja saksan kielestä. Mutta myöhemmin nimitys siirtyi tarkoittamaan Saksassa asuvia ja sittemmin Itä-Eurooppaan muuttaneita juutalaisia.

Askenasit asuivat aluksi pääasiassa Saksassa ja Ranskassa, mutta vähitellen moni heistä muutti vainoja pakoon itään. Puolan juutalaisyhteisöstä tulikin askenasijuutalaisuuden keskus jo 1500-luvun alkuun mennessä. Tyypillinen Itä-Euroopan juutalaisten asumismuoto oli pikkukylä eli shtetl, joissa asui usein myös kristittyjä.

Mutta kun idässäkin alkoi tulla vaikeuksia, Itä-Euroopan askenaseja alkoi 1600-luvulta lähtien muuttaa juutalaisvainoja pakoon Länsi-Eurooppaan, kuten Alankomaihin ja Englantiin, missä oli siihen asti asunut lähinnä sefardijuutalaisia.

1800-luvulla alkoi askenasien suuri joukkomuutto eri puolille maailmaa. Euroopan lisäksi askenasit muuttivat Australiaan, Etelä-Afrikkaan, Israeliin ja Pohjois-Amerikkaan. 1920-lukuun mennessä jopa kaksi miljoonaa askenasia oli muuttanut Yhdysvaltoihin, missä on nykyisin todella iso eli viisimiljoonainen askenasijuutalaisten yhteisö.

Holokausti tuhosi suurimman osan Itä-Euroopan askenaseista 1940-luvulla, jonka jälkeen Yhdysvalloista tuli askenasijuutalaisten keskus.

Israelin juutalaisista askenaseja oli maan itsenäistymisen aikana v. 1948 suurin osa, mutta muslimimaista tapahtuneen juutalaisten maahanmuuton jäljiltä sefardit nousivat enemmistöksi. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen tapahtunut maahanmuutto kasvatti taas askenasien osuutta Israelin väestöstä. Askenasien dominoiva ote israelilaisen yhteiskunnan monilla sektoreilla on kuitenkin aina ollut tuntuva, ja eri ryhmien välillä on joskus ollut jännitteitä.

Askenasijuutalaiset ovat menestyneet etenkin tieteen saralla. Tunnettuja esimerkkejä ovat esim. Sigmund Freud ja Albert Einstein. 1900-luvun puolivälin jälkeen noin 30 prosenttia Nobel-palkinnoista on myönnetty juutalaistaustaisille, lähinnä askenasijuutalaisille tutkijoille. Askenasijuutalaisista onkin sanottu, että he ovat maapallon älykkäimpiä ihmisiä.

Askenasijuutalaiset ovat vaikuttaneet paljon myös taiteen ja viihteen alalla. Mainittakoon esim. Irving Berlin, Leonard Cohen, George Gershwin, Woody Allen, Stanley Kubrick, Arthur Miller ja Mel Brooks.

Askenasijuutalaiset joutuivat ottamaan sukunimet käyttöön 1700-luvun lopulla. Useimmat perheet ottivat jiddishin- tai saksankieliset sukunimet. Haluttuja nimiä olivat esimerkiksi jalokiviin ja kukkiin viittaavat nimet, kuten Edelstein, Bernstein ja Rosenthal.

Moni Israeliin muuttanut askenasisuku on sittemmin vaihtanut vanhan jiddishin- tai saksankielisen nimensä heprealaiseen. Esim. Israelin entisen pääministerin Ariel Sharonin sukunimi oli Scheinerman, ja Israelin nykyisen pääministerin Benjamin Netanjahun sukunimi oli Mileikowsky.

Kuvassa askenasijuutalaisia.

Donald Trump ja Benjamin Netanyahu.

Israel-raportti 61

29.1.2020

Trumpin Vuosisadan sopimus

Eilen 28.1.2020 presidentti Trump esitteli Valkoisessa talossa yhdessä pääministeri Netanyahun kanssa maailmalle Vuosisadan sopimuksen. Sitä ennen Trump oli neuvotellut myös oppositiojohtaja Benny Gantzin kanssa. Trump kertoi suunnitelman ottavan ”suuren askeleen” kohti rauhaa Israelin ja Palestiinan alueella.

Trumpin mukaan sopimus tarjoaa pohjan ”realistiselle kahden valtion” mallille, joten Lähi-Idän rauhansopimukseen sisältyy Palestiinan valtion perustaminen suurelle osalle (80%) Länsirantaa. Trump kutsuikin suunnitelmaa win-win –tilanteeksi, jossa molemmat osapuolet voittavat.

Israel on luvannut jäädyttää uusien siirtokuntien perustamisen neljäksi vuodeksi, jotta kahden valtion malli onnistuisi, mutta Israel saa liittää Juudeaan ja Samariaan jo rakennetut siirtokunnat ja kaupungit sekä Jordanjoen laakson Israeliin.

Uuden palestiinalaisvaltion edellytetään myös tunnustavan, että Israel on suvereeni juutalaisvaltio.

Jerusalemin Temppelivuoren asema säilyy samana kuin nykyään eli valvonta jää islamilaiselle Wagfille, mutta omistusoikeus on edelleen Israelilla.

Suunnitelma on saanut osakseen sekä ylistystä että vastustusta ja myös kriittistä epäilyä, että hyvää tarkoittava sopimus on vain toiveajattelua, joka ei tule onnistumaan käytännössä, koska monet arabit, varsinkin PA, PLO ja Hamas eivät hyväksy diiliä lainkaan, kuten palestiinalaisten presidentti Mahmoud Abbas, joka sanoi suoraan: ”Sanoin ei Trumpin sopimukselle ja sanon niin nyt. En halua puhua hänelle ja kannan sen seuraukset, mitä ne sitten lienevätkin.”

Myös Palestiinan Auktoriteetin pääministeri Shayyeh kehotti maanantaina kansainvälistä yhteisöä boikotoimaan Trumpin vuosisadan diiliä.

Yksi epäilijä on juutalainen kirjailija Tzwi Fishman, joka on kirjoittanut, etteivät arabit tule koskaan hyväksymään sopimusta, jossa Israelille annetaan yksinvalta Jerusalemiin, jota he kutsuvat Palestiinan ikuiseksi pääkaupungiksi (väärä väite, koska kyseessä on juutalaisten ikuinen pääkaupunki) eivätkä he tule milloinkaan tunnustamaan juutalaista valtiota, joka on perustettu islamin maalle (väärä väite, koska kyseessä on juutalaisten ikuinen perintömaa, jossa juutalaiset olivat asuneet jo yli 1800 vuotta ennen islamin syntyä).

Fishman on myös huomauttanut, että Hamas ja muut terrorijärjestöt eivät tule koskaan luopumaan aseistaan, kuten sopimukseen kuuluva Palestiinan demilitarisointi edellyttäisi.
Fishmanin oma ehdotus konfliktin ratkaisemiseksi on hyvä ja olen ajatellut samansuuntaisesti jo vuosia:

”Hamasin ja muiden terrori-järjestöjen kitkeminen Gazasta totaalisesti; Oslon sopimusten ja Gazasta vetäytymisen peruuttaminen, ja Israelin yksinvaltiuden julistaminen koko Israelin maan alueelle, julistaen samalla, että jokainen arabi, joka kieltäytyy allekirjoittamasta henkilökohtaista tunnustusta, että hän tunnustaa Israelin juutalaisten kotimaana, ja että jokainen, joka pyrkii millä tavoin tahansa kaivaa maata Israelin turvallisuuden alta, karkotetaan maasta ilman valitusoikeutta.”

En siis usko Trumpin suunnitelman toteutumismahdollisuuteen ainakaan pidemmällä aikavälillä. Koko idea on sitä paitsi Raamatun ilmoituksen ja Jumalan tahdon vastainen, joka kieltää jakamasta Israelin maata, joka kuuluu kokonaisena Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläisille, juutalaisille ja israelilaisille.

Tulevaisuudessa tällainen onnistunut (ainakin vähäksi aikaa) Lähi-idän rauhansopimus kyllä solmitaan, mutta sen vale- ja petosrauhan tulee tekemään Antikristus, sitten kun hänen aikansa koittaa. Tämä Trumpin sopimus on sen lopullisen diilin esinäytöstä.

Kuvassa Donald Trump ja Benjamin Netanyahu.

 

 

 

 
Israelin lippu.

Israel-raportti 60

28.1.2020

Israel – menestystarina

Kuten pieni Suomi on myös Israel kehittynyt lyhyessä ajassa maailman kärkimaaksi monissa eri asioissa. Voidaan puhua Israelin menestystarinasta.

Israel on esim. Lähi-idän ainoa demokratia, jossa on useita puolueita, itsenäinen oikeuslaitos ja riippumaton media.

Israel tarjoaa hyvät elinmahdollisuudet etnisestä tausta riippumatta. Esim. suurin osa Israelin 1 916 000 arabista (21 % väkiluvusta) on tyytyväisiä elämäänsä Israelissa.

Israelissa on myös aito uskonnonvapaus. Kaikkien eri uskontojen edustajat voivat harjoittaa uskoaan vapaasti tai olla tunnustamasta mitään uskontoa.

Israelin sotilaallinen voima on tullut tunnetuksi monissa edellisten vuosikymmenien sodissa. Siitä huolimatta joissakin naapurimaissa on poliitikkoja, jotka lietsovat taas uutta sotaa Israelia vastaan. Jos ja kun sellainen jälleen syttyy, niin naapurimaiden armeijat tullaan lyömään takaisin kuten ennenkin.

Tavanomaisten aseiden lisäksi Israelilla on myös ydinaseen käyttömahdollisuus. Toistaiseksi ydinaseeseen ei ole tarvittu turvautua, mutta Israelilla on nk. Simsonin vaihtoehto eli äärimmäisen koko kansakuntaa uhkaavan täydellisen tuhon uhatessa Israelin on pakko käyttää ydinaseitaan.

Aseteknologian kehityksen esimerkkinä voisi mainita v. 2011 käyttöön otetun tehokkaan ilmapuolustusjärjestelmän Iron Domen (Rautakupoli), joka on pystynyt tuhoamaan suurimman osan Gazasta tai muualta Israeliin ammutuista raketeista. Iron Dome -järjestelmän kehittivät israelilaisyritykset Rafael Advanced Systems ja Israel Aerospace Industries.

Rafael Advanced Systems toi v. 2016 julkisuuteen myös kehittämänsä Drone Dome -järjestelmän, joka pystyy tuhoamaan vihollisen pienlentolaitteita eli drooneja ja myös risteilyohjuksia.

Israelin taloudellinen merkitys on myös kasvanut kaiken aikaa huiman teknologiakehityksen kautta, erityisesti tietokonealalla ja lääketieteessä. Israelissa onkin uusia start up –yrityksiä eniten maailmassa asukasluku huomioon ottaen. Uusien kaasulöydösten myötä talous tulee vielä kohenemaan lisää, kun Israelista tulee energianvientimaa.

Israel on menestynyt myös maanviljelyn alalla suurenmoisesti ja on saanut kirjaimellisesti erämaan kukkimaan kehittyneen kastelujärjestelmän avulla.

Koska Israelissa ollaan hyvin riippuvaisia sateista ja Gennesaretin järven pinnan alenemisesta (viime sateiden jälkeen pinta on taas noussut merkittävästi), on Israelissa pyritty kehittämään vaihtoehtoja sadevedelle. Viimeisin edistysaskel on israelilais-georgialaisen tri Michael Mirilashvilin omistaman Watergen-yhtiön kehittämä teknologia, joka luo tuoretta juomakelpoista vettä 5000 litraa päivässä pelkästä ilman kosteudesta.

Israelin peruskoulu ei ole Suomen tasalla, mutta siitä ylempänä tilanne muuttuu, ja Israelissa on asukasta kohti yliopistotutkinnon suorittaneita henkilöitä eniten maailmassa. Esim. tutkinnon suorittaneita tohtoreita on eniten maailmassa asukaslukuun verrattuna.

Israelilaisia sanotaan Raamatun takia (Vanha testamentti on juutalaisten kirjoittama) Kirjan kansaksi (Am Hasefer). Tätä sanontaa vahvistaa vielä sekin, että heprean kielelle on käännetty enemmän kirjoja kuin millekään muulle kielelle.

Kuvassa Israelin lippu.

Lori Aviaryn lintusalissa oleva kesy ja värikäs papukaija.
Saukkopariskunta tuijottaa minua Jerusalemin Raamatullisessa eläintarhassa.

Israel-raportti 59

27.1.2020

Raamatullinen eläintarha

Kävin tänään Jerusalemin kaakkoislaidalla lähellä Malhaa sijaitsevassa Raamatullisessa eläintarhassa, jonka virallinen nimi on The Tisch Family Zoological Gardens.

Heprealaisen yliopiston eläintieteen professori Aharon Shulov perusti eläintarhan v. 1940. Paikka oli aluksi Rabbi Kookin kadulla Jerusalemissa. Sen jälkeen eläintarha oli useissa eri paikoissa, mutta vuodesta 1993 lähtien nykyisellä alueella.

Kokemus oli huikea. Tämä on kyllä paras eläintarha, missä olen koskaan käynyt. Eläimiä on hyvin paljon ja kaikki on erittäin hyvin ja kauniisti järjestetty. Nisäkkäitä, lintuja, matelijoita ja kaloja on yhteensä 2500. Koska keskellä aluetta on tekojärvi, on vettä ja putouksia todella paljon. Tuli kyllä usein tunne, että vaelsin keskellä Eedenin paratiisia.

Vain yhtä eläintä en voinut nähdä. Aidassa oleva teksti selitti syyn: ”Sorry, mutta et voi nyt nähdä karhua, sillä se on talviunilla.”

Kaikkia eläimiä oli mukava katsella, mutta apinoiden touhujen seuraaminen oli kaikkein hauskinta. Erikoisin kohtaaminen oli kahden saukon kanssa, jotka minut nähtyään jäivät sille paikalleen ja alkoivat tuijottaa minua kiinteästi ikään kuin niillä olisi ollut minulle asiaa. No, minä höpötin niille yhtä ja toista, mutta eivät ne tainneet minua ymmärtää.

Uudenlainen kokemus oli myös käynti Lori Aviaryn lintusalissa, joka oli täynnä toinen toistaan värikkäämpiä ja kovaäänisesti äänteleviä papukaijoja. Kesyt linnut eivät olleet minkään lasiseinän takana, vaan lentelivät vapaasti kävijöiden keskellä.

Eläintarhassa esitellään Raamatussa mainittuja eläimiä, joita on joskus ollut Israelissa, mutta ei ole enää, samoin kuin tuodaan esille lukuisia uhanalaisia eläimiä eri puolilta maapalloa. Eläintarha ei vain informoi asiasta, vaan toimii monin eri tavoin eläinlajien suojelemiseksi. Kävin esim. keskuksessa, jossa oli näyttely uhanalaisten korppikotkien munien hautomalaitteista.

Jerusalemin pormestarina vuosina 1965-1993 ollut Teddy Kollek toimi monin tavoin tarmokkaasti eläintarhan hyväksi. Kollekin kunniaksi eläintarhassa on jättiläiskilpikonnien näyttely. Näin kaksi kilpikonnaa, jotka tuotiin tarhaan pieninä, mutta nyt ne olivat jo melkoisia möhkäleitä. Jättiläiskilpikonna voi saavuttaa 250 kg:n painon ja se voi elää jopa 150 vuotta. Pitkäikäisyys symboloikin hyvin Teddy Kollekin näkyä siitä, että eläintarha voisi jatkuvasti kehittyä ja olla avoin kaikille uskonnosta tai kansallisuudesta riippumatta.

Eläintarha näyttääkin olevan hyvin suosittu, sillä tänäänkin oli monenlaista väkeä, varsinkin lapsiperheitä, todella paljon.

Reittejä on kolme eli lyhyt yhden tunnin reitti, pidempi kahden tunnin reitti ja pisin kolmen tunnin reitti. Minä otin pisimmän reitin ja kolusin eläintarhan joka kolkan tarkkaan läpi. Jos joku ei jaksa kävellä, niin eläintarhan läpi kulkee myös eläintarhan juna.

Kuvassa ylhäällä Lori Aviaryn lintusalissa oleva kesy ja värikäs papukaija.

Kuvassa alhaalla minua tuijottava saukkopariskunta.

Malhan ostoskeskus.

Israel-raportti 58

26.1.2020

Malha

Matkajärjestelyihini on tullut muutoksia sikäli, että tulin tänään Jerusalemiin ollakseni täällä kolme tai neljä viikkoa. Voi olla, että menen viimeisellä viikolla Haifaan.

Olen tällä hetkellä Malha-nimisessä kaupunginosassa Kaarinan ja Lomon vierashuoneessa.

Malha sijaitsee Jerusalemin eteläosassa. Kun tulin taksilla Jerusalemin keskusbussiasemalta, näin tiekylteissä Malhan lisäksi nimen Manahat, jonka arkeologit uskovat olevan Joosuan kirjassa (15:59) mainittu kanaanilainen kaupunki, joka sijaitsi Juudan heimon pohjoisrajalla. Vuoden 1992 raamatunkäännöksessä nimi on muodossa Manoho.

Malhan nähtävyyksistä voisi mainita Teddy-stadion, Malhan ostoskeskus, Raamatullinen eläintarha, Gasellilaakso, Ein Jael -museo, Pais Arena Jerusalem ja Malhan rautatieasema, jonne Tel Avivista saapuvat sähköjunat tulevat. Pais Arenassa järjestetään joka syksy suuri kristittyjen kansainvälinen lehtimajanjuhla.

Kävin tänään kiertelemässä v. 1993 avatussa Malhan ostoskeskuksessa, jossa on 260 liikettä kolmessa kerroksessa. Sekä arabien että juutalaisten suosima ostoskeskus on Jerusalemin suurin.

Majapaikkani lähellä on myös majatalo Lähde, josta tein 7.3.2018 raportin kirjaani Ihmeellinen Israel 3.

Kuvassa Malhan ostoskeskus.

 

 

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

24.05 | 21:45

Olen kohta 81 vuotta ja en osaa englannin kieltä. Tytär kirjoittaa viestini kun oma näkö on huono ja reuma. Rukouksen näyt saan suoraan sieluuni. Kiitos Herra.

...
24.05 | 21:40

Sain rukouksessa vahvan viestin: kirkkomme ylintä johtoa myöten aloittaa väkevän julistuksen 5g vastaan kun heinä on seipäillä. Silloin virus on voitettu. Amen.

...
24.05 | 17:22

Seppo Linnanlehdon sanoma on sanan mukainen. Jos on varastanut, on korvattava tuplana tai nelinkertaisena, jos toisen elämisen varasti. Parannus on tehtävä.

...
24.05 | 13:59

Toinen video: https://tinyurl.com/y88bl7fq . Ei tuo paikka kyllä mikään kolmas temppeli ole vaan ennemmin jokin synagooga.

...
Tykkäät tästä sivusta