Israel 10

Heinrich Buntingin karttaan perustuva Arman Darianin tekemä mosaiikkiteos, joka on nähtävissä Jerusalemin Jaffa-kadun varrella olevalla Safra-aukiolla.

3.4.2018

Israel-raportti 36

Jerusalem - maailman keskipiste

Kävellessäni Jerusalemin Jaffa-katua huomasin lähellä Kaupungintaloa olevalla Safra-aukiolla seinämuurissa olevan värikkään kartan, jossa on kolme isoa apilanlehteä kuvaamassa Aasiaa, Afrikkaa ja Eurooppaa ja niiden keskellä on Jerusalem.

Kyseessä on keramiikkataiteilija Arman Darianin tekemä mosaiikkiteos, joka perustuu saksalaisen pastorin ja teologin Heinrich Buntingin v. 1581 tekemään ja raamattuoppaassa ”Itinerarium Sacrae Scripturae” julkaisemaan karttaan, jota säilytetään Israelin Kansalliskirjastossa.

Bunting tiesi kyllä, että maailma ei ole kolmen apilanlehden muotoinen, joten hänen karttansa on enemmänkin sosiaalissymbolinen, jonka päätarkoitus on korostaa Israelin ja Jerusalemin hengellistä ja kulttuurista keskeisyyttä kolmen suuren maailmanuskonnon, juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pyhänä paikkana.

Luvussa kolme voidaan nähdä myös viittaus kolminaisuusoppiin. Alkuperäisessä Buntingin kuvassa näkyy myös kaupungin muurien ulkopuolella kolme Golgatan ristiä, mutta Darianin mosaiikkikartasta ristit on jätetty pois.

Raamatussa on viittauksia Israelin ja Jerusalemin keskeiseen asemaan. Profeetta Hesekiel kirjoittaa kansasta, ”joka nyt asuu maan navalla” (Hes. 38:12). Jerusalemista Jumala sanoo Hesekielin kautta (Hes. 5:5): ”Voi Jerusalemia! Minä panin sen kansojen keskukseksi, kaikki muut maat asetin sen ympärille.”

Jerusalemin tärkeys näkyy myös siinä, että profeetta Sakarjan ennustuksen mukaan (Sak. 12:3)) kaikki kansat nousevat lopunaikana Jerusalemia vastaan: ”Sinä päivänä minä teen Jerusalemista raskaan kiven kaikkien kansojen tielle. Ne kokoontuvat Jerusalemia vastaan, mutta kaikki, jotka käyvät siihen kiveen käsiksi, satuttavat itsensä.” Tämän profetian toteutuminen on ollut nähtävissä jo vuosikymmenien ajan, kun maailma ei ymmärrä eikä hyväksy, että koko Jerusalem on jakamaton Israelin pääkaupunki.

Lopulta vasta taivaasta maan päälle saapuva Messias, Jeesus Kristus, vapauttaa Jerusalemin sitä piirittävän Antikristuksen armeijan vallasta ja hävittää kaikki ne kansat, jotka olivat hyökänneet Jerusalemia vastaan (Sak. 12:9).

Messiaan perustamassa 1000-vuotisessa valtakunnassa on Jerusalem kirjaimellisesti maailman keskipiste, kun Jeesus Daavidin Poika hallitsee Jerusalemista käsin koko maailmaa.

Kun sitten Jumala luo lopulta kokonaan uuden maan, tulee sen päälle keskelle uutta maata laskeutumaan taivaasta Uusi Jerusalem, jossa Jumala ja Jumalan Poika hallitsevat ikuisesti sen jälkeen luotavia uusia ihmisiä ja kansoja.

Jerusalemin historia siis jatkuu halki iankaikkisuuksien.

Kuvassa Heinrich Buntingin karttaan perustuva Arman Darianin tekemä mosaiikkiteos, joka on nähtävissä Jerusalemin Jaffa-kadun varrella olevalla Safra-aukiolla.

 

 

 

Kristuksen vankila Jerusalemissa.

2.4.2018

Israel-raportti 35

Kristuksen vankila

Kävellessämme viime perjantaina Via Dolorosalla vaimoni huomasi yhtäkkiä toisen ja kolmannen aseman välillä kyltin, jossa luki ”The Prison of Christ” (Kristuksen vankila), jota minä en ollut aiemmin nähnyt.

Eri uskontokunnilla on eri käsityksiä siitä, missä Kristuksen vankila on sijainnut. Roomalaiskatolisten mielestä vankila on Pyhän haudan kirkon sisällä, mutta armenialaisten mielestä se on Ruoskimisen luostarin eräässä syvennyksessä. Myös roomalaiskatolisen Pyhän Pietarin Kukonlaulun kirkon lähellä olevaa vesisäiliötä on pidetty mahdollisena Jeesuksen vankilan paikkana.

Mutta me menimme siis sisälle tähän Via Dolorosan paikkaan, joka on kreikkalaiskatolisten mielestä se vankila, jossa Jeesusta säilytettiin vankina ennen maaherra Pilatuksen edessä pidettyä oikeudenistuntoa.

Paikassa on myös kreikkalainen luostari ja lahjamyymälä, josta vaimoni osti pienen öljypullon.

Portaat johtavat alas synkkiin vankiselleihin, jotka on kaiverrettu kalkkikivikallioon nykyisen katutason alapuolella.

Vankilassa on myös sellit rosvo Barabbaalle, joka vapautettiin, ja kahdelle ryövärille, jotka ristiinnaulittiin yhdessä Jeesuksen kanssa.

En tiedä, oliko Jeesus vankina juuri täällä, mutta paikka muistuttaa joka tapauksessa elävästi ja puhuttelevasti siitä, että Jeesus vietti viimeiset aikansa vangittuna ja rikollisten joukossa ennen kuolemaansa, kuten profeetta Jesaja oli ennustanut jo 700 vuotta aikaisemmin, kun hän kirjoitti: ”Hänet luettiin rikollisten joukkoon.” (Jes. 53:12).

Kristus oli vankina, jotta me voisimme olla vapaita.

Kristus surmattiin, jotta me voisimme elää.

Kuvassa Kristuksen vankila Jerusalemissa.

Suur-Suomi.
Suur-Israel.

1.4.2018

Israel-raportti 34

Suur-Israel ja Suur-Suomi

Sekä Suur-Israel että Suur-Suomi tulevat toteutumaan meidän elinaikanamme. Suur-Israelista on useita raamatunkohtia ja Suur-Suomesta on tullut profetioita.

Suur-Suomi tulee käsittämään kaikki viime sodissa menetetyt alueet, kuten Petsamon, Sallan ja Karjalan ja sen lisäksi myös Itä-Karjalan eli Aunuksen ja Vienan Karjalan sekä Kuolan niemimaan.

Suur-Israel tulee käsittämään ns. Länsirannan eli Juudean ja Samarian liittämisen virallisesti Israeliin sekä runsaasti alueita Jordan-joen itäpuolelta eli Jordaniasta ja Syyriasta aina Eufrat-virralle saakka.

Kyseessä on maa-alue, jonka Jumala lupasi alun perin Aabrahamille: ”Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan Egyptin rajapurosta Eufratin suureen virtaan saakka.” Välillä israelilaiset ovat olleet poissa omilta mailtaan hajotettuina eri kansojen sekaan rangaistuksena heidän synneistään, mutta Jumala ei ole hylännyt kansaansa lopullisesti, vaan on tuomassa heitä takaisin Israelin maahan kuten hän lupasi tekevänsä aikojen lopulla.

Israelin itsenäistymisen jälkeen 30 vuotta vallassa ollut Työväenpuolue suhtautui ja suhtautuu edelleen myönteisesti Palestiinan jakamiseen arabi- ja juutalaisvaltioon. Sen sijaan vuodesta 1977 Menahem Beginin johdolla valtaan päässyt Likud-puolue on kannattanut ja kannattaa osittain edelleenkin Suur-Israelia tai hepreaksi Israelin koko maata (Eretz Yisrael ha-Shlema).

Beginkään ei kuitenkaan liittänyt vuoden 1967 Kuuden päivän sodassa vallattuja alueita Israeliin, koska hän ja muut pelkäsivät näin muodostuvaa liian suurta arabiväestöä, joka uhkaisi juutalaisvaltion juutalaista luonnetta.

Tämä ongelma on sittemmin jäänyt ratkaisematta meidän päiviimme asti, mutta uskon, että tuleva Lähi-idän suursota tulee tavalla tai toisella antamaan tähän pattitilanteeseen selvyyden. Samalla seuraavan sodan yksi seurauksista tulee olemaan Israelin alueellinen laajentuminen.

Samoin käy Suomen kohdalla. Suomi tulee laajenemaan seuraavan suursodan eli Kolmannen maailmansodan jälkeen aina Arkangeliin asti.

Ensimmäinen kartta: Suur-Suomi.

Toinen kartta: Suur-Israel.

Jerusalemin Caspari-keskukseen johtava komea portti.

31.3.2018

Israel-raportti 33

Caspari-keskus

Majapaikassani toisena asukkaana oleva Emilia Heinilä kertoi jokin viikko sitten, että hän oli saanut vapaaehtoista avustustyötä Caspari-keskuksesta. En ollut kuullutkaan sellaisesta paikasta, joten kävin tutustumassa keskukseen ja tapasin siellä Emilian lisäksi kaksi muuta suomalaista, Sanna Erelän ja Maria Hietalan.

Vuodesta 1982 Jerusalemin Profeettojen kadulla sijainnut Caspari-keskus on Raamatun ja juutalaisuuden opintokeskus, joka tarjoaa materiaalia, koulutusta ja akateemisia opintoja Israelissa. Keskus kokoaa messiaanisia eli Jeesukseen uskovia juutalaisia ja kristittyjä työskentelemään yhdessä messiaanisen liikkeen tukemiseksi, kouluttamiseksi ja vahvistamiseksi osana maailmanlaajuista kirkkoa.

Caspari-keskus on evankelikaalinen järjestö, joka pitää Raamattua uskon, opin ja elämän ainoana ohjeena. Keskuksessa uskotaan, että Apostolinen ja Nikean uskontunnustus sekä reformaation periaate vanhurskauttamisesta yksin uskon kautta Jeesukseen, Messiaaseen ovat keskeisiä asioita Raamatun kirjoitusten oikealle ymmärtämiselle.

Keskus toimii Israelissa ja kansainvälisesti yhdessä seurakuntien ja järjestöjen kanssa eri puolilla maata tarjoten raamattuopetusta tuleville vastuunkantajille sekä kasvatustyön välineitä vanhemmille, opettajille ja nuorisotyöntekijöille. Sitä varten järjestetään koulutuspäiviä ja seurakuntien käyttöön tuotetaan korkeatasoista materiaalia.

Keskus tarjoaa myös koulutusta kristillisen uskon juutalaisista juurista ja messiaanisesta liikkeestä. He haluavat muistuttaa kristittyjä juutalaislähetyksen tärkeydestä ja korostaa sitä, että Jeesuksesta kerrotaan juutalaisille asianmukaisella tavalla.

Keskuksen henkilökunta koostuu israelilaisista ja kansainvälisistä työntekijöistä, joita on tällä hetkellä 10 + viisi vapaaehtoista sekä Israelista ja eri puolilta maailmaa tulevista vierailevista luennoitsijoista.

Israelissa Caspari-keskus on osa Norjan Israel-lähetyksen (Norwegian Church Ministry to Israel, NCMI) työtä.

Linkki Caspari-keskuksen sivulle: https://www.caspari.com/ .

 

Ristin mies Via Dolorosalla Jerusalemissa.

30.3.2018

Israel-raportti 32

Pääsiäinen Jerusalemissa

Tänä vuonna kristillinen ja juutalainen pääsiäinen ovat samaan aikaan. Tänään on Pitkäperjantai, jolloin Jeesus ristiinnaulittiin, ja tänään alkaa juutalaisten pääsiäinen (pesach), jolloin muistellaan heprealaisten orjien vapautumista eli exodusta Egyptistä.

Kävin vaimoni kanssa Jerusalemin Vanhassakaupungissa katsomassa Via Dolorosaa pitkin kulkenutta ristin tien (Via Crucis) kulkuetta, jonka kärjessä oli Jeesusta esittänyt verinen mies, jonka ympärillä oli pilkkaavia ja ruoskaa heiluttavia roomalaisia sotilaita. Kyseessä on perimätiedon mukaan se reitti, jota pitkin Jeesus vietiin ristiinnaulittavaksi.

Kulkue alkaa läheltä Leijonaporttia ja päättyy yhdeksän aseman jälkeen Pyhän haudan kirkkoon, jossa on viisi viimeistä asemaa. Yleensä tätä vaikuttavaa näytelmää on katsomassa ja kulkueeseen osallistumassa paljon ihmisiä, mutta tänään kylmä ja sateinen sää oli verottanut selvästi ihmisten lukumäärää. Mutta täytyy sanoa, että vaikka kyse oli näytelmästä, oli ruoskitun Jeesuksen näkeminen keskellä Jerusalemia hyvin puhutteleva näky.

Illalla majapaikkani emäntä Anneli kutsui minut vaimoni kanssa seder-aterialle, jossa oli mukana myös hänen kaksi poikaansa perheineen. Kokemus oli mielenkiintoinen juutalaisten tekstien, laulujen ja juuri pääsiäiseen kuuluvien ruokien johdosta, joista tunnetuin onhappamaton matsa-leipä, jota ei ole kohotettu. Tämä on muistona israelilaisten kiireisestä Egyptistä lähdöstä, jolloin ei ollut aikaa kohottaa leipätaikinoita. Juutalaisen teologian mukaan hapate on myös ylpeyden ja turhamaisuuden vertauskuva, jota vastoin matsa-leipä symboloi sydämen nöyryyttä.

Jo muutaman päivän ulkona kadullakin on huomannut, että pääsiäinen lähestyy, kun ihmiset ovat vieneet astioitaan kuumennettavaksi höyryävään isoon pataan, jotta niissä ei varmastikaan olisi mitään hapanta.Kuumuus pakottaa metalliastioiden huokosiin imeytyneet aineet ulos ja näin astiasta tulee kosher eli kelvollinen.

Söimme aterialla myös lammasta, kuten israelilaiset viimeisenä yönä ennen Egyptistä lähtöä. Me tiedämme, että Jumala antoi oman Poikansa meille uhrilampaaksi kuolemaan meidän syntiemme puolesta. Rukoilen, että pian mahdollisimman moni juutalainenkin saa Hengen valaistuksen ja näkee, että heidän odottamansa Messias on juuri tämä Jumalan Karitsa, Jeesus Kristus, joka on kuollut ja noussut kuolleista kaikkien ihmisten puolesta.

Silloin juutalainen ja kristillinen pääsiäinen julistavat samaa vapautuksen sanomaa.

Kuvassa Ristin mies Via Dolorosalla Jerusalemissa.

 

 

 

 

 

B'ney Yosef -kongressin tunnus.
Vasemmalta Ephraim Frank, Jouko Piho ja Pete Rambo 25.3.2018 Arielin kongressissa.

29.3.2018

Israel-raportti 31

B’ney Yosef –kongressi

Kuten edellisessä raportissani mainitsin, halusin käydä Samarian Arielissa, koska minulla oli tapaamisia siellä erään hengellisen kongressin järjestäjien kanssa.

Kyseessä on B’ney Yosef –kongressi, joka järjestettiin ensimmäisen kerran v. 2015 ja nyt oli vuorossa kolmas kerta. Paikka on aina ollut sama eli Eshel Hashomron –hotelli, joka on ainoa juutalainen hotelli Samariassa. Kongressi alkoi 23.3.2018 ja kesti neljä päivää.

Sata osanottajaa oli tullut kongressiin Yhdysvalloista, Kanadasta ja Euroopasta. Mukana oli myös yksi suomalainen, Hanna Nylund, jonka kanssa vaihdoin hiukan ajatuksia.

Järjestäjät olivat Ephraim ja Rimona Frank sekä Pete Rambo, joihin olin ollut aiemmin sähköpostiyhteydessä. Tapaamisemme olikin hyvin lämmin ja ystävällinen.

Pete antoi minulle kirjansa ”Ten Parts in the King”, joka kertoo myös kongressin ideasta eli 10 Israelin kadonneen Efraimin heimon paluusta takaisin Israeliin ja yhdistymisestä Juudan kanssa, kuten Hesekielin kirjan luku 37 kertoo. Kyse on koko Israelin suvun saattamisesta entiselleen.

Ephraim ja Rimona Frank ovat olleet aktiivisia tässä yhdistämistyössä vuodesta 1982 alkaen. Minun piti ostaa Ephraimin kirja ”Return to the Land”, mutta hänen autonsa, jossa olivat kaikki kirjat, oli varastettu juuri edellisenä yönä.

Frankien työstä voi lukea lisää heidän nettisivullaan http://israelitereturn.com/ . He kävivät myös Suomessa v. 2012, jolloin heitä haastateltiin TV7:ään. Linkki ohjelmaan on tässä http://www.tv7.fi/vod/series/?series=25075 .

Tapasin myös juutalaisen fil.tri Rivkah Lambert Adlerin ja ostin hänen kirjansa ”Ten from the Nations”, joka käsittelee sekä juutalaisia että kristittyjä yhdistäviä asioita, kuten tulevan lunastuksen ajan odottamista. Suurin erohan on siinä, että me tiedämme, kuka tämä Messias ja Lunastaja on, mutta juutalaiset vasta odottavat hänen ilmestymistään.

Mainittakoon lopuksi, että hotellin lähistöllä on Ilmestysmaja-rakennelma ja kaunis raamatullisen Samarian puutarha.

Ensimmäisessä kuvassa B’ney Yosef –kongressin tunnus ja toisessa ovat vasemmalta lukien Ephraim Frank, Jouko Piho ja Pete Rambo.

 

Näkymä Arielin kävelyostoskadulle.

28.3.2018

Israel-raportti 30

Ariel

Viimeinen kohde Samarian matkallamme oli v. 1978 perustettu juutalainen siirtokunta Ariel (Jumalan leijona), joka sai kaupunkioikeudet v. 1998.

Arielissa on n. 20 000 asukasta, joista monet ovat joko venäjää tai englantia puhuvia maahanmuuttajia. Venäjältä alkoi juutalaisten massamuutto v. 1989 ja englanninkielisiä juutalaisia alkoi tulla Arieliin suurempia määriä vuoden 2007 jälkeen.

Sen lisäksi Arielissa on 12 000 opiskelijaa, koska siellä sijaitsee Samarian yliopisto. Opiskelijoina on sekä arabeja että juutalaisia.

Ariel sijaitsee 42 kilometriä Tel Avivista itään, 34 kilometriä Jordan-joesta länteen ja 60 kilometriä luoteeseen Jerusalemista. Kaupungissa on useita ostoskeskuksia, kirjasto, 16 ortodoksijuutalaista synagogaa ja kaksi teollisuusaluetta.

Ariel on sopiva nimi siirtokunnalle, koska sana viittaa rohkeuteen, Juudan heimoon ja Jerusalemiin.

Arielkin on saanut osansa terroristihyökkäyksistä, kun israelilainen mies puukotettiin bussiasemalla 5.2.2018 kuoliaaksi.

Minä halusin mennä Arieliin siksi, että minulla oli siellä tapaamisia erään hengellisen kongressin järjestäjien kanssa. Teen kongressista erillisen raportin.

Kuvassa näkymä Arielin eräälle kävelyostoskadulle.

 

Poikanen Samuel ja pappi Eeli Silossa.
Ilmestysmajan rauniot Silossa.

27.3.2018

Israel-raportti 29

Silo

Betelin jälkeen suuntasimme matkamme 16 km pohjoiseen kohti muinaista Siloa tai Siiloa, joka oli israelilaisten maahantulon jälkeen heidän tärkein palvontapaikkansa ennen Salomon temppelin rakentamista.

Ilmestysmaja, jossa oli liitonarkki, oli Silossa, ja Silossa tuleva profeetta Samuel sai pienenä poikana kutsun Jumalalta ja sitten aikuisena sanomia Jumalalta.

Silon piti yhdistää kansa uskonnollisesti, mutta heikot papit vähensivät Silon arvoa. Niinpä lisääntynyt epäjumalanpalvelus alkoi vieroittaa israelilaisia Jumalasta.

Noin v. 1050 oli Silossa melko hyvä pappi Eeli. Silloin israelilaiset tulivat kolme kertaa vuodessa juhlimaan ja uhraamaan Siloon.

Eelin pojat olivat kuitenkin kelvottomia eikä isä pitänyt heitä kurissa. Eräässä taistelussa filistealaisia vastaan israelilaiset pyysivät Silosta liitonarkkia mukaansa sotaretkelle filistealaisia vastaan. Papit antoivat sen, mutta sotaonni ei kääntynyt. Filistealaiset voittivat, surmasivat Eelin pojat ja ryöstivät arkin, joka oli ollut yhtäjaksoisesti Silossa 369 vuotta. Eeli kuoli saatuaan sanoman tästä onnettomuudesta. Arkki tosin saatiin takaisin, mutta se jäi hoitamatta ja kulki unohdettuna eri paikoissa, kunnes Daavid toi sen Jerusalemiin.

Silon tuhoutumisesta ei ole varmoja tietoja, mutta esim. profeetta Jeremian aikana Silo oli jo raunioina ja varoittavana esimerkkinä Jumalasta luopumisen seurauksista.

Tanskalainen retkikunta aloitti Silossa kaivaukset vuosina 1922-1932. Myöhemmin kaivauksia jatkoivat Israel Finkelstein, Zeev Yeivin ja Yoel Bin-Nun.

Silon arkeologisen alueen korkeimmalle kohdalle on pystytetty HaRoeh -torni, jossa voi katsoa multimediaesityksen sekä näytteillä olevia esineitä eri aikakausilta.

Tänä päivänä raamatullisen alueen vieressä on v. 1978 perustettu uusi Israelin siirtokunta Tel Shilo.

Täytyy sanoa, että koko alue oli vaikuttava, hyvin rauhallinen ja pyhä. Erityisesti minua puhutteli se paikka, jossa Ilmestysmaja on ollut. Nostin kädet ylös ja lauloin Herran siunauksen Israelille juuri sillä hetkellä tekemälläni sävelellä.

Kuvissa pappi Eeli ja poikanen Samuel sekä todennäköinen Ilmestysmajan paikka Silossa.

 

 

Jaakobin unen paikalle rakennettu islamilainen rukoushuone ja kristillinen kappeli Betelissä.
Jerobeamin epäjumalantemppelin rauniot Betelissä.

26.3.2018

Israel-raportti 28

Betel

Samarian matkamme, joka meni turvallisesti ja rauhallisesti ilman yhtäkään pysäytystä tarkastuspisteillä, ensimmäinen kohde oli Jerusalemista 17 km pohjoiseen sijaitseva Betel, joka sijaitsee karun kallioisella harjanteella Efraimin vuoriston eteläosassa.

Nyt paikalla on enää arkeologisia jäänteitä, mutta aikoinaan Betel oli merkittävä risteyskaupunki, joka sijaitsi pohjoisesta etelään kulkevan reitin ja myös lännen Joppesta (Jaffa) itään Jerikoon menevän tien varrella.

Raamatussa Betel mainitaan Jerusalemin jälkeen kaikkein useimmin. Jo Aabraham asui aikoinaan lähellä Beteliä, mutta paikka on tullut tunnetuksi ennen kaikkea siitä, että Jaakob yöpyi siellä matkallaan Beersebasta Harraniin ja näki unen taivaaseen asti ulottuvista tikapuista ja enkeleistä. Sitten Jaakob näki vieressään Jumalan, joka sanoi: ”Minä olen Herra, isäsi Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala. Tämän maan, jolla sinä makaat, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi.”

Herättyään unesta Jaakob sanoi: ”Herra on totisesti tässä paikassa.” Sitten Jaakob otti kiven, joka hänellä oli ollut päänalusenaan, pystytti sen patsaaksi, vuodatti sen päälle öljyä ja antoi paikalle nimen Betel (Jumalan huone).

Tapahtuman muistoksi paikalle on rakennettu islamilainen sheikki Abdullahin rukoushuone ja sen vieressä ristiretkien aikaan pystytetty kristillinen kappeli.

Oltuaan 20 vuotta Harranissa enonsa Laabanin palveluksessa Jaakob palasi perheensä kanssa takaisin Beteliin ja rakensi sinne alttarin Jumalalle. Betelissä Herra vahvisti aiemman lupauksensa ja Jaakobin uuden nimen Israel.

Beteliin liittyy myös ikäviä asioita, kun siitä tuli pohjoisen Israelin valtakunnan kuninkaan Jerobeamin aikana epäjumalanpalvonnan keskus sen jälkeen kun Jerobeam pystytti kultaiset vasikat Beteliin, jotta hänen alamaisensa eivät kävisi enää Jerusalemin temppelissä.

Profeetat Aamos ja Hoosea julistivat sittemmin Jumalan tuomiota Beteliin keskittynyttä uskonnollista turmelusta vastaan.

Juudan kuningas Joosian aikana 642 eKr. hän hävitti epäjumalien palvontapaikan Betelistä polttamalla ensi töikseen läheisistä haudoista otetut luut alttarilla ja siten häpäisemällä alttarin.

No, minä muistelin paikalla enemmän Jaakobin kokemuksia ja hänelle annettua lupausta, nostin käteni ylös ja rukoilin, että Israelin Jumalan Jaakobille antama lupaus ja siunaus toteutuu.

Kuvissa Jaakobin unen paikalle rakennettu islamilainen rukoushuone ja kristillinen kappeli sekä kuningas Jerobeamin epäjumalan temppelin raunioita.

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

14.12 | 13:34

Raamatussa Sef.3:9-20 kerrotaan Jumalan valinnasta ja Jerusalemista.Jumala valitsee nöyrät,köyhät jotka turvaavat Herran nimeen,he saavat asua pyhällä vuorella.

...
14.12 | 10:46

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jerusalemin_kolmas_temppeli

...
13.12 | 12:40

Eilen Uusi Suomi poisti Laura Huhtasaaren kirjoitusoikeuden. Meneillään on täysi vaino.

...
13.12 | 12:38

FT, VTT Jukka Hankamäki sanoi osuvasti että sananvapaus on yksilön vapausoikeus, ei valtion taikka median rajoitusoikeus. Uusi Suomi poisti hänet heti (!).

...
Tykkäät tästä sivusta