1.1.2016
Jouko Pihon Israel-raportti 132
Viidennen Jerusalemin matkani kuudes kohde oli Temppelivuori, jossa pääsin
vihdoinkin käymään.
Ensimmäisellä kerralla menoni esti päässäni ollut ”väärä”
lakki, koska siinä luki Israel ja oli vielä Israelin lippukin. Toisella kerralla oli aukioloaikoja muutettu niin, että en ehtinyt päästä sisään.
Olen kirjoittanut jo aiemmissa raporteissani Temppelivuorella olevista Kalliomoskeijasta ja Al-Aksan moskeijasta, joten en nyt toista samoja asioita, vaan tuon esille jotain uutta.
Olen huomannut monien Israelista kirjoittavien henkilöiden sekoittavan nämä kaksi moskeijaa toisiinsa siten, että usein Kalliomoskeijaa sanotaan
Al-Aksan moskeijaksi. Kalliomoskeija ei ole nimestään huolimatta varsinainen moskeija, vaan enemmänkin muistomerkki, kun taas Al-Aksa toimii oikeana moskeijana, jossa muslimit käyvät rukoilemassa.
Al-Aksa on suomeksi ”Kaukainen” eli kyseessä on se kaukainen moskeija, etäisin paikka Mekasta katsottuna, jossa Muhammedin sanotaan käyneen
elämänsä aikana ja nousseen täältä ylös taivaaseen. Koraani ei mainitse nimeltä Jerusalemia ollenkaan. Onkin todennäköisintä, että Muhammed ei käynyt koskaan Jerusalemissa.
Kalliomoskeijan nykyinen julkisivu on vuodelta 1963, jolloin restaurointi saatiin päätökseen. Kultainen kupoli sai aiemmin värinsä pronssin
ja alumiinin sekoituksesta.
Vuonna 1993 kupolin kultainen pinnoite uusittiin, kun Jordanian kuningas Hussein lahjoitti tarkoitukseen 8,2 miljoonaa dollaria. Työhön
tarvittiin 80 kilogrammaa kultaa, johon tarvittavat varat Hussein hankki myymällä yhden Lontoossa olevista taloistaan.
Nykyään ei-muslimit
eivät pääse Kalliomoskeijan sisälle, mutta paikalla v. 1981 käydessäni pääsin sisälle, jossa on tärkeimpänä nähtävyytenä keskellä lattiaa oleva kivipaasi, jossa Aabraham aikoi
uhrata poikansa Iisakin, mitä sekä kristinusko että juutalaisuus pitävät oikeana tietona, kun taas islamin vääristellyn tiedon mukaan poika oli Ismael.
Temppelivuorella on vielä kolmaskin rakennus eli Kalliomoskeijan itäpuolella oleva paviljonkimainen eli seinistä avonainen Ketjun pyhäkkö, jossa oli siellä käydessäni
koolla ryhmä ääneen rukoilevia musliminaisia.
Ketjun pyhäkköön liittyy mielenkiintoinen legenda, jonka
mukaan kuningas Salomo käski ripustaa paikalle ketjun, josta piti valaa vannottaessa pitää kiinni. Jos valehteli, salama iski palturin puhujan kuoliaaksi.
Matkailija pääsee Temppelivuorelle ainoastaan yhdestä kohdasta eli Lantaportin edustalla olevasta sisäänkäynnistä, joka johtaa ylös menevälle kävelysillalle. Temppelivuoren
muita sisäänkäyntejä saavat käyttää vain rukoilemaan menevät muslimit. Näitä muslimien reittejä saavat ei-muslimit käyttää kuitenkin ulos tullessaan, jolloin tullaan suoraan basaareihin
tai Via Dolorosalle.
Minua kiinnosti Temppelivuorelle mennessäni lähinnä siellä oleva ilmapiiri, koska Israelissa
oli koko syksyn 2015 ajan (mikä jatkuu edelleen) jännitteitä arabien veitsihyökkäysten takia. Aluetta hallitsee islamilainen Wakf-neuvosto, mutta siellä täällä näkyi myös israelilaisia poliiseja ja sotilaita.
Tässä suhteessa täytyy todeta, että ilmapiiri oli Temppelivuorella hyvin rauhallinen, turvallinen ja normaalin oloinen.
Alueella, joka on muuten varsin laaja ja avara, oli paljon turisteja tutustumassa paikkoihin.
Kuvassa Jouko Piho Kalliomoskeijan
edustalla. Oikealla näkyy osa Ketjun pyhäköstä.