Israel 2

Teksti

28.12.2015

Jouko Pihon Israel-raportti 128

Viidennen Jerusalemin matkani toinen kohde oli Mea Shearim, Jaffankadun pohjoispuolella oleva vanhoillisten ortodoksijuutalaisten asuma-alue.

Paikan nimeksi tuli Mea Shearim eli Sata porttia kahdesta eri syystä. Ensinnäkin alueella oli tradition mukaan alun perin 100 porttia. Toiseksi Mea Shearim tarkoittaa myös satakertaista, ja kaupunginosan nimi tuli siitä, että perustamisen aikoihin luettiin Toorasta kohtaa 1. Moos. 26:12: ”Eräänä vuonna Iisak sai siinä maassa kylvöstään satakertaisen sadon. Herra siunasi häntä.”

Mea Shearimissa on monia eri juutalaisuuden lahkoja, kuten haredi- ja hasidijuutalaisia, joita kutsutaan myös ultra- tai ääriortodoksijuutalaisiksi.

Ortodoksijuutalaisten elämä on hyvin perhekeskeistä ja perheissä onkin usein paljon lapsia Tooran kehotusten mukaan.

Ultraortodoksit pukeutuvat elämäntapansa vaatimalla tavalla. Miehillä on parta ja päässä on kipa, hattu tai karvalakki. Naiset seuraavat säädyllisyyssäädöksiä ja pitävät pitkiä hameita ja pitkähihaisia, korkeakauluksisia puseroita. Naimisissa olevat naiset peittävät päänsä ulkona ollessaan.

Haredijuutalaiset pyrkivät pitämään monissa tilanteissa miehet ja naiset erillään. Esimerkiksi Israelin haredi-yhdyskunnissa naisten ja miesten erottelu julkisen liikenteen linja-autoissa on tavallista. Naisten pitää matkustaa joko täysin eri ajoneuvoissa tai erikseen heille erotetuissa osastoissa vaunujen takaosassa.

Haredijuutalaiset saavat Israelissa vapautuksen asevelvollisuudesta ješivassa opiskellessaan. Käytäntö on ärsyttänyt muita juutalaisia ja johtanut siihen, että pääosa haredeista opiskelee ainakin nimellisesti eikä ole mukana työelämässä, mikä madaltaa heidän tulotasoaan.

Monet ortodoksijuutalaiset ovat myös maallista Israelin valtiota vastaan, koska he uskovat, että vasta Messias voi perustaa valtion. Tämä jyrkkä asenne on johtanut omituisiin veljeilyihin esim. iranilaisten kanssa, jotka haluavat tuhota Israelin.

Vuonna 1874 perustettu Mea Searim on yksi vanhimmista Jerusalemin Vanhankaupungin ulkopuolelle rakennetuista kaupunginosista. Alueen suunnitteli saksalainen arkkitehti Conrad Schick, josta oli puhetta jo edellisessä raportissani, kun hän rakennutti perheelleen Taaborin talon.

Mea Shearimin asukkaat puhuvat jiddishiä arkikielenään. Hepreaa käytetään vain rukouksissa ja uskonnollisissa opiskeluissa, koska he uskovat, että hepreaa voi pyhänä kielenä käyttää vain uskonnollisiin tarkoituksiin.

Ulkopuoliset voivat mennä Mea Shearimiin, kunhan pukeutuu siveästi: miehillä pitkät housut, naisilla polvet ja olkapäät peittävä vaatetus.

Näin Mea Shearimissa useita isoja hepreaksi ja englanniksi kirjoitettuja kylttejä, joissa pyydetään lopettamaan alueella käyvien ryhmien asukkaita loukkaava pukeutuminen. Julisteessa on myös vetoomuksia ja tarkkoja ohjeita erityisesti tytöille ja naisille: ”Pyydämme teitä koko sydämestämme: älkää kulkeko alueemme läpi säädyttömissä asuissa. Siveelliseen asuun kuuluvat: peittävä pitkähihainen paita, pitkä hame, ei tiukkoja vaatteita. Älkää ahdistako meitä häiritsemällä alueen pyhyyttä ja elämäntapaamme Jumalalle antautuneina ja Tooraa noudattavina juutalaisina.”

Kuvassa Mea Shearimissa oleva säädyllisen pukeutumisen juliste.

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

15.10 | 09:00

Jatkoa. KR 33 / 38 kääntää perkeen ja saatanan pienellä alkukirjaimella esim. Ilm. 20 luvussa.

...
15.10 | 08:54

Jatkoa. Kun KR 33 / 38 on yleensä pidetty alkutekstille USKOLLISENA, niin on outoa, mistä on tullut tämä tarve kirjoittaa perkele jne. isolla? Vs. perkeleeltä.

...
15.10 | 08:48

Ei saatanan nimen pienellä kirjoittaminen ole minulta kannanotto muuhun. Kirkko - Raamattu 33 / 38 näkyy kääntävän pienellä perkeleen ja saatanan.

...
14.10 | 15:22

Hei, mitä luulet viedäänkö meiltä myös kohtuullisen halpa vesi, mikä loppaus on taas menossa, millä ne huiputtaa nyt ihmisiä joilla on vesi osuuskunnan osuus.?

...
Tykkäät tästä sivusta