27.12.2015
Jouko Pihon Israel-raportti 127
Tein kolmekuukautisen reissuni
viimeisen matkani Israelissa, kun menin 19.11.2015 viidennen kerran Jerusalemiin.
Jerusalemissa ensimmäinen kohteeni oli v.
1947 perustettu Svenska Teologiska Institutet (Ruotsin Teologinen Instituutti), jota kutsutaan myös Taaborin taloksi. Sisäänkäynnin yläpuolella lukeekin Psalmin 89:13 kohta: ”Sinä loit pohjoisen ja etelän; sinun nimestäsi
riemuitsevat Taabor ja Hermon.”
Tunnetun arkeologin ja arkkitehdin Conrad Schickin (1822-1901) perheelleen v. 1882 suunnittelema
viihtyisä ja nykyään suojeltu talo on yksi vanhimpia ja upeimpia Vanhankaupungin ulkopuolella olevia rakennuksia. Talossa usein vieraillut Jerusalemin pormestari Teddy Kollek sanoikin taloa Jerusalemin kauneimmaksi rakennukseksi.
Ruotsin Israel-lähetys vuokrasi talon v. 1951, ja ensimmäiset viisi opiskelijaa aloittivat opintonsa saman vuoden helmikuussa. Israeliin
muuttanut diakonissa Greta Andrén toimi talon emäntänä vuoteen 1971 asti ja Hans Kosmala ensimmäisenä johtajana. Vuodesta 1976 lähtien rakennuksen on omistanut Ruotsin kirkko.
Paikka kiinnosti minua, koska olen itsekin lukenut 1970-luvulla teologiaa Tukholman Teologisessa Instituutissa. Kiinnostusta lisäsi vielä tieto, että Instituutin
uudeksi johtajaksi oli syksyllä 2015 tullut suomalainen Maria Leppäkari.
Iloinen Maria olikin paikalla ja esitteli minulle
kahvin ja keskusteluhetken jälkeen talon eri tiloja, kuten tunnelmallista pikku kappelia ja kodikasta puutarhaa.
Instituutti
on suuntautunut uskontoteologiaan ja eri uskontojen, varsinkin juutalaisuuden ja kristinuskon, väliseen dialogiin, viime vuosina myös trialogiin, kun islam on otettu mukaan.
Toisen maailmansodan jälkeen on kristillisten kirkkojen ajattelussa ja juutalaisiin suhtautumisessa tapahtunut suuria muutoksia, kun vuosisataisesta antisemitismistä on luovuttu ja on siirrytty
toista kunnioittavaan ja kuuntelevaan lähestymistapaan. Juutalaisuutta ei pidetä enää vihattavana ja vastustettavana vieraana uskontona, vaan nähdään, että kristinuskon heprealaisten juurien takia kristityillä on
paljon opittavaa juutalaisilta, kuten heilläkin kristityiltä.
Tähän liittyen on luovuttu myös suorasta
lähetystyöstä järjestötasolla. Edelleenkin Kristuksen sanomaa voi kuitenkin levittää yksilötasolla mahdollisuuksien avautuessa siihen luontaisella tavalla, kun on ensin saatu sydämiä avatuiksi keskusteluyhteyden
kautta.
Instituutissa järjestetään näistä aiheista eripituisia kursseja, luentoja ja seminaareja Ruotsin
kirkon työntekijöille ja yhteistyökumppaneille eri puolilta maailmaa.
Toisen intifadan eli palestiinalaisten kansannousun
alettua syyskuussa 2000 monet eurooppalaiset ja amerikkalaiset instituutit sulkivat ovensa Israelissa, mutta Ruotsin Teologinen Instituutti päätti jatkaa toimintaa, vaikka se olikin vaikeaa, koska opiskelija- ja kävijämäärä
putosi huomattavasti.
Vuodesta 2005 lähtien on tilanne muuttunut paremmaksi, kun sekä opiskelijoita että taloa taloudellisesti
tukevia kävijöitä on alkanut tulla enemmän.
Kuvassa Ruotsin Teologisen Instituutin Taaborin talo Jerusalemissa.