Israel 2

Jouko Pihon Israel-raportti 119

19.12.2015 

Jouko Pihon Israel-raportti 119

Haifan matkani ensimmäinen kohde oli Haifan näkyvimpiin maamerkkeihin kuuluva kultakupolinen Bahai-mausoleumi ja sen ympärillä oleva upea 18 terassista koostuva noin kilometrin pituinen hyvin hoidettu puutarha, mitkä ovat yhdessä Israelin suosituimpia ja kuvatuimpia nähtävyyksiä.

Vuonna 2001 avattu hiljaisuuteen ja mietiskelyyn tarkoitettu Bahai-puutarha pääsi v. 2008 Unescon maailmanperintölistalle. Monumentaaliset ja tyyliltään ainutlaatuiset puutarhaterassit suunnitteli kanadalainen arkkitehti Fariborz Sahba.

Bahai-uskonto sai alkunsa 1800-luvun puolivälissä Persiassa, kun Siyid Ali-Muhammad –niminen shiamuslimi ilmoitti saaneensa Jumalalta erityisen ilmoituksen ja otti arvonimen Bab, joka tarkoittaa porttia. Bab uskoi olevansa portti ja edelläkävijä shiialaisten kätkettyyn imaamiin Mahdiin.

Vaikka Bab ei halunnut irtaantua islamista, imaamit eivät häntä hyväksyneet ja hänet vangittiin.

Vainojen takia Bab alkoi irtautua islamista ja perusti vuonna 1844 uuden baabilaisen uskonnollisen liikkeen.

Vuonna 1847 Bab ilmoitti itse olevansa odotettu Mahdi, mikä irrotti liikkeen lopullisesti shiialaisuuden valtavirrasta.

Vuonna 1848 baabilaiset nousivat aseelliseen kapinaan kuningasta vastaan, minkä seurauksena Bab teloitettiin vuonna 1850.

Myöhemmin eli v. 1866 Mirza Husain An-Nuri –niminen mies julisti olevansa Babin ennustama uusi profeetta Baha’ullah (Jumalan kirkkaus). Bahai-uskonnon katsotaan syntyneen tästä julistuksesta.

Turkkilaiset eivät hyväksyneet Baha’ullahia, joka karkotettiin seuraajineen v. 1868 lähellä Haifaa olevaan Akkon kaupunkiin, minkä lähellä Bahjissa on Bahai-uskonnon pyhin hautapyhättö eli Jumalan viimeisimmäksi sanansaattajaksi uskotun Baha’ullahin viimeinen leposija, jota kohti kaikkialla maailmassa olevat bahait kääntyvät rukouksissaan joka päivä. Haifassa oleva Babin hautamausoleumi on Bahai-uskonnon toiseksi pyhin paikka.

Bahai-uskoa tunnustavia on ympäri maailmaa noin viisi miljoonaa. Uskonnon keskuspaikka on Haifassa, jossa on hautamonumentin lisäksi Yleismaailmallisen Oikeusneuvoston rakennus Bahain maailmankeskuksessa.

Kuusihuoneinen mausoleumi rakennettiin v. 1909 Babille hautamonumentiksi, mutta se sai nykyisen uusklassisen ulkonäkönsä vasta v. 1953 kanadalaisen arkkitehdin William Maxwellin suunnittelemana.

Puutarhaan pääsee vain tarpeeksi peittävissä asuissa. Puutarhassa saa juoda vettä, mutta muiden juomien nauttiminen ja syöminen ovat kiellettyjä. Kuvaaminen on sallittua, mutta ei mausoleumin sisällä, jonne mennessä pitää myös riisua kengät.

Mausoleumi on hiljaisen rukouksen ja mietiskelyn paikka, jossa ei pidetä seremonioita eikä uskonnollisia tilaisuuksia.

Bahai-usko tuli Suomeen 1920-luvulla amerikansuomalaisten mukana. Ensimmäinen järjestö. Helsingin Bahai Seura ry, perustettiin v. 1952. Uskonnolliseksi yhdyskunnaksi Suomen bahait järjestäytyivät v. 1963 nimellä Suomen Bahai-yhdyskunta. Bahai-uskoa tunnustavia suomalaisia on melko vähän eli vähän alle 600.

Bahait uskovat yhteen Jumalaan ja ihmiskunnan ykseyteen. Opetuksessa korostuu maailmanrauha ja uskontojen välinen yhteisymmärrys. Bahai-uskonto pyrkii kansojen yhteenliittämiseen ja maailman liittovaltion perustamisen Baha’ullahin nimessä, jolloin syntyisi yleismaailmallinen poliittinen, sosiaalinen ja uskonnollinen rauhan valtakunta, jossa olisi yksi uskonto, yksi kulttuuri ja yksi kansainvälinen kieli.

Aabrahamia, Moosesta, Krishnaa, Buddhaa, Zarathustraa, Jeesusta, Muhammedia, Babia ja Baha’ullahia pidetään saman Jumalan sanansaattajina, ja kaikkien uskontojen väitetään olevan peräisin samasta alkulähteestä.

Tähän on todettava, että uskonnäkemyksellään bahait ovat tulevan Antikristuksen uskonnon edeltäkävijöitä, koska myös Antikristus tulee puhumaan rauhasta, ykseydestä ja yhdestä maailmanuskonnosta.

Mitä tulee mainittuihin profeettoihin, niin Aabrahamilla, Mooseksella ja Jeesuksella on sama Jumala, joka ei ole kuitenkaan sama kuin Krishnan, Buddhan, Zarathustran, Muhammedin, Babin ja Baha’ullahin jumala, joka on jumalaksi tekeytyvä Saatana.

Jotkin uskon ja opin yhtäläisyydet rauhasta ja rakkaudesta eivät riitä, kun oleellisessa asiassa eli kysymyksessä Jeesuksen jumaluudesta nämä viimeksi mainitut sanansaattajat eivät sitä tunnusta, vaan pitävät Jeesusta vain profeettana, mikä on Saatanasta lähtöisin oleva riivaajien harhaoppi.

Myöskään kaikki uskonnot eivät ole peräisin samasta alkulähteestä. Vain juutalaisuudella ja kristinuskolla on sama alkulähde eli Jahve, Israelin ja kaikkien kansojen Jumala, taivaan ja maan Luoja, Herra, Kaikkivaltias ja Korkein Jumala. Tosin Jeesusta tunnustamaton juutalaisuus on eksynyt tästä oikeasta lähteestä kauas. Muut uskonnot, kuten islam, hindulaisuus, buddhalaisuus ja bahai ovat peräisin väärästä lähteestä eli Saatanasta, jonka alaiset pahat henget esiintyvät eksyttäen jumalina eri pakanauskonnoissa.

Bahait opettavat rauhan valtakunnasta. Antikristus pyrkii käytännössä toteuttamaan rauhan valtakunnan siinä lopulta epäonnistuen. Vasta taivaasta saapuva oikea Messias, Jeesus Kristus, pystyy saamaan aikaan todellisen rauhan valtakunnan maan päälle. Jeesusta edeltävät lopunajan yrittäjät ovat kaikki vääriä profeettoja ja vääriä messiaita.

Näin myös Baha’ullah oli väärä profeetta ja Bahai-usko on harhaoppi.

Kuvassa Bahai-mausoleumi Haifassa.

Laitan erilliseen aloitukseen kuvan Bahai-puutarhasta.

 

 

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

24.06 | 23:19

Vastaan Mikamille, että ei tarkoita.

...
24.06 | 18:42

Ei niitä asioita tarvitse hyväsyä, joita Halla-Aho on tehnyt itse elämässään. Puolueeseen liittyminen on eri asia ja vapaaehtoista.

...
24.06 | 14:52

Halla-aho on asiakysymyksissä pätevä.Tarkoittaako kuitenkin sitä, että liittymällä puolueeseen, hyväksyy toimet mitä hän on tehnyt yksityiselämässään, oikeinko?

...
24.06 | 00:53

Sipilä on eksyneen salaseurakansan eksytetty...

...
Tykkäät tästä sivusta