Israel 2

Teksti

13.11.2015 

Jouko Pihon Israel-raportti 83

Kun pääsin kolmannella Jerusalemin matkallani Öljymäen laelle, siellä minua odotti Kristuksen taivaaseenastumisen kappeli, joka on rakennettu paikalle, josta Jeesus nousi ylös taivaaseen.

Asioita tarkkaan tutkinut lääkäri Luukas kertoo Apostolien tekojen 1. luvussa, miten Jeesus otettiin ylös ja pilvi vei hänet opetuslasten näkyvistä. Kun opetuslapset jatkoivat taivaalle katsomista, vaikka eivät enää nähneetkään mitään, tuli heidän vierelleen kaksi valkopukuista miestä (enkeleitä tai Mooses ja Elia), jotka sanoivat: ”Galilean miehet, mitä te siinä seisotte katselemassa taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teidän luotanne taivaaseen, tulee kerran takaisin, samalla tavoin kuin näitte hänen taivaaseen menevän.”

Silloin opetuslapset lähtivät Öljymäeltä, joka on noin sapatinmatkan eli kilometrin verran Jerusalemista, ja palasivat kaupunkiin.

Alkukristityt kokoontuivat Öljymäelle muistelemaan Jeesuksen taivaaseenastumista jo kauan ennen kuin paikalle rakennettiin 300-luvulla kirkko, josta ei ole enää jäljellä juuri mitään.

Nyt paikalla on pieni kappeli, joka on vieressä olevan moskeijan pihamaalla. Kappelin sisällä on kivi, jossa olevan jäljen uskotaan olevan Jeesuksen jalanjälki, kun hän siitä ponnahti taivaaseen.

On ihmeellistä odottaa Jeesuksen toista tulemusta eli sen lupauksen täyttymistä, että Jeesus tulee takaisin maan päälle ja silloin hänen jalkansa osuvat ensimmäiseksi Öljymäelle, joka halkeaa Jumalan Pojan kosketuksen voimasta kahtia niin, että väliin syntyy suuri laakso.

Profeetta Sakarja kirjoitti asiasta jo yli 500 vuotta ennen Jeesuksen ensimmäistä tulemusta ja syntymistä ihmiseksi näin: ”Hän (Jeesus) seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.” Sak. 14:4.

Kuvassa Kristuksen taivaaseenastumisen kappeli Öljymäen laella.

Laitan erilliseen aloitukseen kuvan Jeesuksen jalanjäljestä.

 

 


Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

15.10 | 09:00

Jatkoa. KR 33 / 38 kääntää perkeen ja saatanan pienellä alkukirjaimella esim. Ilm. 20 luvussa.

...
15.10 | 08:54

Jatkoa. Kun KR 33 / 38 on yleensä pidetty alkutekstille USKOLLISENA, niin on outoa, mistä on tullut tämä tarve kirjoittaa perkele jne. isolla? Vs. perkeleeltä.

...
15.10 | 08:48

Ei saatanan nimen pienellä kirjoittaminen ole minulta kannanotto muuhun. Kirkko - Raamattu 33 / 38 näkyy kääntävän pienellä perkeleen ja saatanan.

...
14.10 | 15:22

Hei, mitä luulet viedäänkö meiltä myös kohtuullisen halpa vesi, mikä loppaus on taas menossa, millä ne huiputtaa nyt ihmisiä joilla on vesi osuuskunnan osuus.?

...
Tykkäät tästä sivusta