Israel 2

Teksti

16.10.2015


Jouko Pihon Israel-raportti 55


Kuten aiemmin kirjoitin, halusin kävellä 11.10.2015 tekemälläni Jerusalemin matkallani voidakseni havainnoida paremmin ympäristöä.


Kun menen seuraavan kerran Jerusalemiin, ehkä 19.10.2015, aion kokeilla suosituksi tullutta raitiovaunua.


Kun lähdin kävelemään keskusbussiasemalta kohti vanhaakaupunkia, huomasin, että koko sinne johtava Jaffa-katu on rauhoitettu vain jalankulkijoille ja raitiotieliikenteelle. Ratkaisu vaikuttaa hyvältä. Tuntui varsin mukavalta kävellä pitkin Jaffa-katua, kun vieressä eivät olleet autot pärisemässä ja pakokaasuja levittämässä.


Raitiotien suunnitteluvaiheessa käytiin tosin kovia liikennepoliittisia kiistoja vähän niin kuin Helsingin metron kanssa kävi aikoinaan. Kannattajat korostivat raitiovaunun kätevyyttä ja ympäristöystävällisyyttä. Vastustajat moittivat hankkeen hintaa ja töiden aiheuttamia haittoja. Lisäksi vastustajat pelkäsivät terrorismin lisääntymistä, mihin kannattajat huomauttivat, että vaara ei ole suurempi kuin busseissakaan.


Kaiken lisäksi palestiinalaiset vastustivat Jerusalemin raitiolinjaa, joka kulkee Länsi-Jerusalemin Herzl-vuorelta Pisgat Ze’evin Itä-Jerusalemissa olevaan lähiöön, sen takia, että he pelkäsivät linjan yhdistävän Itä-Jerusalemin juutalaiset tiiviimmin Länsi-Jerusalemiin.


Raitiolinjan boikottia alettiin vaatia ja tähän saatiin tukea myös ulkomailta.


Kaiken lisäksi vielä ääriortodoksit alkoivat vaatia, että raitiovainuissa pitää olla erilliset osastot miehille ja naisille. Tähän ei kuitenkaan suostuttu.


Projektilla oli monia teknisiä ongelmia ja budjettikin kaksinkertaistui alkuperäisestä.


Kaikkien näiden vaikeuksien keskellä monikaan jerusalemilainen ei enää uskonut, että raitiovaunussa jonain päivänä matkustettaisiin.


Toisin kuitenkin kävi. Raitiotielinja avattiin kuin avattiinkin loppuvuodesta 2012. Kun olin vaimoni kanssa Jerusalemissa marraskuussa 2012, näimme silloin ensimmäisiä raitiovaunuja liikenteessä.


Raitiotie on tuonut suurta helpotusta Jerusalemin keskustan ruuhkiin.


Nyt kaikki ovat tyytyväisiä, niin arabit, juutalaiset kuin turistitkin.

Mitä tästä opimme?


Sen opimme, että me emme opi tästä mitään. Aina kun jossain suunnitellaan jotain uutta hanketta, osa ihmisistä kannattaa sitä ja osa vastustaa sitä. Sellainen on ihminen.


Kuvassa raitiovaunu Jerusalemin Jaffa-kadulla.

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

14.12 | 13:34

Raamatussa Sef.3:9-20 kerrotaan Jumalan valinnasta ja Jerusalemista.Jumala valitsee nöyrät,köyhät jotka turvaavat Herran nimeen,he saavat asua pyhällä vuorella.

...
14.12 | 10:46

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jerusalemin_kolmas_temppeli

...
13.12 | 12:40

Eilen Uusi Suomi poisti Laura Huhtasaaren kirjoitusoikeuden. Meneillään on täysi vaino.

...
13.12 | 12:38

FT, VTT Jukka Hankamäki sanoi osuvasti että sananvapaus on yksilön vapausoikeus, ei valtion taikka median rajoitusoikeus. Uusi Suomi poisti hänet heti (!).

...
Tykkäät tästä sivusta