Israel 2

Teksti

 12.10.2015

Jouko Pihon Israel-raportti 51

Gennesaretinjärven ympärikierrokseni seitsemäs kohde oli järven toisella puolella oleva Kursi, jonka alueelta löydettiin v. 1967 Kuuden päivän sodan jälkeen bysanttilaisen kirkon ja luostarin rauniot.

Paikka yhdistetään Raamatun kertomukseen, jonka mukaan Jeesus ajoi riivatusta miehestä ulos tuhansittain pahoja henkiä, jotka menivät läheiseen sikalaumaan, joka syöksyi jyrkänteeltä alas Gennesaretinjärveen.

Näin ollen Kursi olisi Raamatun Gerasa tai Gadara. Alueen nimenä oli Raamatun aikaan Dekapolis, kymmenen kaupungin löyhä liittymä, jossa asui ei-juutalaisia pakanoita päätellen siitäkin, että siellä oli suuri sikalauma.

Riivattu mies kulki ympäriinsä alastomana ja asui hautaluolissa. Mies sanoi nimekseen Legioona, sillä häneen oli mennyt monta pahaa henkeä. Roomalaisessa legioonassa oli 6000 miestä, joten miesparassa saattoi olla 6000 eri demonia.

Mies tunnisti tai hänessä olevat pahat henget tunnistivat Jeesuksen, kun he sanoivat miehen äänellä: ”Mitä sinä minusta tahdot, Jeesus, Korkeimman Jumalan poika?” Jeesus oli nimittäin juuri käskemäisillään pahoja henkiä lähtemään miehestä ja menemään vangeiksi syvyyden kuiluun.

Demonit heittäytyivät uskonnollisiksi ja rukoillen pyysivät Jeesusta olemaan lähettämättä heitä pimeyden vankilaan. Sen sijaan he pyysivät Jeesukselta lupaa mennä sikoihin. Jeesus suostui pyyntöön, demonit menivät sikoihin, jotka tulivat hulluiksi ja ryntäsivät suin päin Gennesaretinjärveen.

Kuvassa Golanin kukkuloita Kursissa. Jossain tuollaisessa rinteessä oli riivatun miehen luola ja tällaista rinnettä alas siat syöksyivät alas Gennesaretinjärveen, joka on muutaman sadan metrin päässä.

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160
OK Lähetetään.
Katso kaikki kommentit

| Vastaa

Uusimmat kommentit

15.10 | 09:00

Jatkoa. KR 33 / 38 kääntää perkeen ja saatanan pienellä alkukirjaimella esim. Ilm. 20 luvussa.

...
15.10 | 08:54

Jatkoa. Kun KR 33 / 38 on yleensä pidetty alkutekstille USKOLLISENA, niin on outoa, mistä on tullut tämä tarve kirjoittaa perkele jne. isolla? Vs. perkeleeltä.

...
15.10 | 08:48

Ei saatanan nimen pienellä kirjoittaminen ole minulta kannanotto muuhun. Kirkko - Raamattu 33 / 38 näkyy kääntävän pienellä perkeleen ja saatanan.

...
14.10 | 15:22

Hei, mitä luulet viedäänkö meiltä myös kohtuullisen halpa vesi, mikä loppaus on taas menossa, millä ne huiputtaa nyt ihmisiä joilla on vesi osuuskunnan osuus.?

...
Tykkäät tästä sivusta